سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
تقدیر بر تدبیر چیره شود چندانکه آفت در تدبیر بود . [ و این معنى در پیش آورده شد با تعبیرى مخالف این الفاظ ] . ( شماره ) . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175296
بازدید امروز :1
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز بیست و دوم اسفند ماه

 

- افتتاح نمایشگاه هفت هزار ساله هنر ایران در شهر «اسن» آمریکا (1340ش.)

 - اعلام عزای عمومی در عید نوروز 1342 توسط امام خمینی (ره) (1341 ش.)

- ارتحال فقیه و عالم دینی، آیت الله «میرزا هدایت الله وحید گلپایگانی» (1352 ش.) - تأسیس «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» به فرمان امام خمینی (1358ش.)

- درگذشت «استاد حسین گل گلاب» نویسنده، مترجم و موسیقیدان معاصر (1363 ش.)

- روز بزرگداشت شهدا

 

1 - پس از رحلت آیت الله بروجردی محمدرضا پهلوی که تصور می کرد صحنه، از افراد مؤثر خالی شده است درصدد برآمد انقلاب به اصطلاح سفید خود را به رفراندوم بگذارد. اما این عمل او با تحریم علما از جمله حضرت امام خمینی مواجه شد. در نهایت همه پرسی فرمایشی رژیم در ششم بهمن 1341 انجام شد و با سر و صدای فراوان تبلیغاتی، از حضور گسترده مردم در این رفراندوم خبر دادند. حضرت امام خمینی با احساس خطر از وضعیت به وجود آمده، جهت آگاهی مردم از اوضاع، در اعتراض به اعمال رژیم پهلوی، طی پیامی به علما و مراجع در بیست و دوم اسفند 1341 ش، عید نوروز سال 1342 را عزا اعلام نموده و جلوس خود و علما در ایام نوروز را به عنوان تسلیت به امام عصر (عج) قرار دادند. ایشان، همچنین تأکید فرمودند:«علما با استفاده از این رویه، مردم را به مصیبتهای وارده بر اسلام و مسلمین متوجه نمایند». حضرت امام همچنین ضمن اخطار شدید اللحن به دولت، خواستار برکناری کابینه مستبد وقت گردیدند. به پیروی از خواسته رهبر نهضت، علمای تهران نیز عید سال 1342 را عزا اعلام نمودند.

 

2- آیت الله میرزا هدایت الله فرزند ملا محمد جواد وحید گلپایگانی در سال 1269 ق. (1308ش.) در قریه گوگد گلپایگان به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح را در زادگاهش نزد پدر، فرا گرفت. آنگاه راهی اراک شد و از محضر آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر استادان بهره برد. آیت الله وحید گلپایگانی همزمان با ورود آیت الله حائری یزدی به قم و تأسیس حوزه علمیه، به همراه استاد، راهی گلپایگان شد و پس از تأسیس حوزه علمیه گلپایگان خود، به تدریس در آنجا همت گماشت. ایشان پس از سالیانی، همزمان با ورود آیت الله بروجردی، به قم در سال 1323 ش، رهسپار آنجا شد و در حلقه درس ایشان حاضر گشت. آنگاه به تهران رفت و تا پایان عمر نزدیک به سی سال، به انجام وظایف دینی و تدریس در مدرسه عالی سپهسالار پرداخت. آیت الله وحید بهبهانی سرانجام در بیست و دوم اسفند 1352 ش. برابر با هفدم صفر 1394 در تهران درگذشت و در قبرستان شیخان در قم، مدفون گردید.

 

3 – هدف از تشکیل نهاد انقلابی بنیاد شهید، رسیدگی و از صیانت از خانواده های شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است. البته این مسأله در تاریخ معاصر ایران، ریشه دارد. زیرا پس از قیام 15 خرداد 1342، گروهی از روحانیون مبارز و افراد نیکوکار به دستور حضرت امام، در جهت رسیدگی به خانواده های معظم شهدا عمل می کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) برای رسیدگی به مسایل رفاهی، مادی، معنوی و فرهنگی خانواده معظم شهیدان، این بنیاد تشکیل یافت که با آغاز جنگ تحمیلی، بیشتر شدن تعداد شهدا، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین تر شد. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهات طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیتهای این نهاد مقدس است.

 

4 – حسین گل گلاب فرزند میرزا مهدی خان مصور الملک، نقاش و عکاس دوره قاجار، در سال 1274 ش. در تهران به دنیا آمد. وی از سال 1298 تا 1307 ش. تدریس علوم طبیعی در مدرسه دارالفنون را عهده دار شد و دوازده جلد کتاب در رشته علوم طبیعی تألیف نمود. گل گلاب بعدها به معاونت دانشکده علوم و ادبیات، منصوب گردید و به دریافت درجه دکترا در رشته علوم نایل شد. وی از 1314 به هنگام تشکیل فرهنگستان ادب فارسی به سبب تخصص در معادل یابی در رشته های علمی به عضویت پیوسته این مؤسسه برگزیده شد و در 1315 به سردبیری فرهنگستان رسید. دکتر گل گلاب همچنین به کار ترجمه و موسیقی علاقمند بود و چندین اثر از او در این زمینه به جای مانده است. وی موسیقی می دانست و سرود هم می ساخت. او با انجمن موسیقی ملی در زمینه تصنیف و سرود، همکاری داشت و از جمله سرودهای ساخته شده توسط این استاد می توان به «ای ایران، ای مرز پرگهر» و «آذربایجان» اشاره کرد. از این نویسنده و هنرمند آثار متعددی به جای مانده که تاریخ طبیعی، جغرافیا و گیاه شناسی از آن جمله اند. استاد گل گلاب به هنگام فوت 89 سال داشت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/22:: 12:21 صبح | نظرات دیگران ()