سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
برترین دانش لا اله إلاّ اللّه است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174817
بازدید امروز :69
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نوزدهم اسفند ماه

 

 - رحلت «سید جمال الدین اسدآبادی» اندیشمند و مبارز مسلمان (1275 ش.)

- رحلت فقیه جلیل «سید محمد مهدی خوانساری» (1284 ش.)

- دستور محمدرضا پهلوی برای تشکیل مجلس مؤسسان جهت تغییر قانون اساسی (1327 ش.)

- شهادت سردار بزرگ خیبر سرلشکر پاسدار «حاج محمد ابراهیم همت» (1362ش.)

- عملیات بزرگ بدر در هورالهویزه با رمز یا فاطمة الزاهرا (1363ش.)

- شهادت حاج «حبیب الله افتخاریان» فرمانده سپاه مریوان (1363 ش)

- آغاز مجدد حملات وحشیانه موشکی متجاوزان بعث عراق به تهران و شهرهای دیگر (1366 ش.)

- درگذشت دکتر«عباس ریاضی کرمانی» استاد نجوم (1367ش.)

- انتخاب دکتر «محمود حسابی» به عنوان مرد فیزیک سال 1990 میلادی (1369ش.)

 

1 – روحانی مجاهد، سید جمال الدین اسد آبادی در سال 1217 ش. (1254ق.) در اسدآباد همدان در خانواده ای روحانی چشم به جهان گشود. پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل به قزوین، تهران و نجف اشرف رفته و از محضر شیخ انصاری و ملاحسینقلی همدانی استفاده برد. در سال 1232 ش. به دستور شیخ انصاری عازم هند شد تا مردم آن دیار به ویژه مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند. او در این راه متحمل رنج فراوان گردید و در راستای این هدف، به کشورهای عثمانی، مصر، فرانسه، افغانستان، انگلستان، عراق و ایران سفر نمود. از آنجا که سید، خود بنیانگذار اتحاد ملل اسلامی و وحدت شیعه و سنی بود، تعمداً ملیت خود را مخفی نگه می داشت. وی با مسافرتهای متعدد خود و با ایراد خطابه های پرشور، از مسلمانان می خواست با اتحاد و همبستگی در برابر مفاسد و حاکمیت دست نشانده و استعماری اروپاییان ایستادگی کنند. در نتیجه، وی توسط دولتهای سرسپرده به هند، پاریس و لندن تبعید شد.همچنین سید در ایران به خواسته ناصرالدین شاه قاجار به دربار رفت ولی وقتی ناصر الدین شاه، سید جمال را برای حکومت خود خطرناک دید، او را به مرز عثمانی تبعید کرد. سید در آنجا بود که نامه بسیار مهم و آتشین خود را خطاب به مرجع تقلید وقت، میرزا محمد حسن شیرازی نوشت و ضمن افشای فساد دربار ناصرالدین شاه، مقدمات نهضت تحریم تنباکو را فراهم آورد. در اواخر عمر، به خواسته سلطان عبدالحمید عثمانی به استانبول رفت و پس از مدتی مورد سوء ظن سلطان قرار گرفت. پس از قتل ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی که از مریدان سید جمال الدین بود، فشار بر روی سید افزایش یافت و به زندان افتاد. سرانجام سید جمال الدین به دستور سلطان عثمانی مسموم گشت و 19 اسفند 1275 ش. برابر با 5 شوال 1314 در 58 سالگی بدرود حیات گفت. جنازه سید را در حالی که به جز چند نفر، کسی جرأت شرکت در تشییع را نداشت در قبرستانی در استامبول به خاک سپردند، در سال 1324 ش. سفیر وقت دولت افغانستان در ترکیه، دولت لاییک ترکیه را متقاعد کرد که قبر سید را نبش کند و سپس بقایای جسد او را در تابوتی قرار داده و به کابل بردند. تشخیص دردهای اصلی و خمیر مایه های عقب ماندگی جوامع اسلامی و تأکید بر ضرورت درد زدایی و جهل ستیزی از طریق درمان صحیح و ارائه برنامه های اصلاحی و انقلابی، عمده ترین بخشهای تفکر سیاسی و نهضت سریع الانتشار سید را تشکیل می داد. سید، بر اساس یک تحلیل کلی از اوضاع جهان اسلام و به منظور ریشه کن نمودن دردهای اصلی جامعه اسلامی، معتقد بود باید با شجاعت و شهامت به پا خواست و حرکت یکپارچه و آگاهانه ای را آغاز نمود. در هر حال او با نهضت عظیم خود، بیداری مشرق زمین را پایه گذاری کرد. نهضت استقلال هند و انقلاب مشروطه ایران را می توان از آثار جنبش و اندیشه او دانست.

2 – میرزا محمد مهدی خوانساری در حدود سال 1214 ش. (1251ق.) در خاندان علم و فضیلت و دانش، در اصفهان به دنیا آمد. پدر وی میرزا محمد باقر خوانساری، صاحب کتاب گرانسنگ «روضات الجنات» و از فضلا و علمای شیعه زمان و فقیهی اصولی، محدثی توانا، عالمی فاضل، مجتهدی کامل و مفسری زاهد بود. میرزا محمد مهدی، تحصیلات خود را نزد پدر دانشمند و عمویش، سید محمد هاشم چهارسوقی و دیگر بزرگان حوزه علمیه اصفهان پشت سر نهاد و از استادان خود به دریافت اجازه اجتهاد نایل آمد. وی از آن پس به تدریس و تألیف بر قوانین و تعلیقه بر لمعه از آن جمله اند. میرزا مهدی خوانساری سرانجام در نوزدهم اسفند 1284 ش. برابر با سیزدهم ذیحجه 1324 ق. در هفتاد سالگی درگذشت و در جوار پدر، در اصفهان مدفون شد.

3 – بزرگترین آرزوی محمد رضا شاه این بود که اختیار انحلال مجلس را در دست داشته باشد و این فرصت، بیست روز پس از ترور ناموفق او در دانشگاه تهران برایش حاصل شد. شاه پس ازواقعه 15 بهمن به فکر ازدیاد قدرت خود افتاد و بر اثر تلقین اطرافیان، درصدد برآمد در قانون اساسی تغییراتی بدهد. از این رو برای تغییر قانون اساسی، شاه طی سخنانی در تاریخ پنجم اسفند 1327، عنوان نمود که مصمم است برای اصلاح قانون اساسی، مجلس مؤسسان را تشکیل بدهد وی صریحاٌ تأکید کرد که باید مجلس مؤسسان تشکیل شود تا اگر قوه مقننه در اشتباه باشد، شاه توانایی انحلال آن را داشته باشد. او می خواست که امر مطلق باشد و فقط جنبه تشریفاتی شاهی را به دنبال خود نکشد. در این میان، شاه، با خیالی آسوده از نبود جریان مخالف، در نوزدهم اسفند 1327 فرمان تشکیل مجلس مؤسسان را برای اصلاح قانون اساسی صادر کرد و دستور داد با هر نغمه مخالفی به شدت برخورد شود. مهمترین موارد تغییر قانون اساسی عبارت بودند از: سپردن فرماندهی کل قوا به شاه، تشکیل مجلس سنا و سپردت قدرت قانونی انحلال مجلسین به شاه. همچنین در موارد پیشنهادی، الغای رسمیت مذهب جعفری از قانون اساسی نیز مطرح بود که این بند با فشار جمعیت فداییان اسلام از دستور جلسه حذف گردید. در نهایت انتخابات مجلس مؤسسان با سرعت خارق العاده در محیطی نظامی انجام گرفت و روز اول اردیبهشت سال 1328 ش، شروع به کار کرد.

4 – شهید محمد ابراهیم همت در دوازدهم فرودین سال 1333 ش. در شهر قمشه (شهرضا) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم، به دانشسرای تربیت معلم اصفهان وارد شد و با اتمام تحصیل و خدمت سربازی، تدریس در مدارس شهرضا را آغاز کرد. محمد ابراهیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و در اوایل سال 1359 برای دفع ناآرامیهای پاوه، راهی این شهر گردید. حاج همت، حدود دو سال در کردستان بود و در این مدت، بیش از بیست عملیات کوچک و بزرگ را فرماندهی کرد. وی از آن پس، راهی جبهه های جنوب گردید و به فرماندهی تیپ محمد رسول الله (ص) رسید. حضور در عملیات بزرگ بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر و فرماندهی عملیاتهای رمضان و مسلم بن عقیل نیز در این دوران، روی داد. سرانجام سردار نامدار لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات بزرگ خیبر، در حالیکه کمتر از سی سال داشت به معشوق حقیقی رسید و به لقاء الله پیوست. پیکر پاک این رادمرد بزرگ جبهه های حق علیه باطل پس از تشییعی با شکوه، در گلزار شهدای شهرستان شهرضا به خاک سپرده شد.

5 – عملیات بزرگ بدر با رمز یا فاطمة الزهرا (س) از روز نوزدهم اسفند سال 1363 در جبهه جنوب واقع در هورالهویزه در وسعت تقریبی 1100 کیلومتر مربع با اهداف انهدام وسیع نیروهای دشمن و تصرف و تأمین هورالهویزه و کنترل جاده بصره – العماره و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسکونی ایران انجام گرفت و تا 26 اسفند به طول انجامید. نتایج عملیات بزرگ بدر، تلفات نیروی انسانی: 3200 نفر اسیر، حدود 15000 نفر کشته و زخمی، سایر نتایج: انهدام هفت لشکر دشمن و آزادسازی بخش دیگری از منطقه هوالهویزه به وسعت 800 کیلومترمربع، تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 250 دستگاه انهدامی، هواپیما: 6 فروند انهدامی، هلیکوپتر: 4 فروند انهدامی، انواع توپ: 40 قبضه انهدامی، 5 قبضه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی، رادار رازیت: 4 دستگاه اغتنامی. عملیات بدر، علاوه بر آن که جایگاهی ویژه در ارتقا و رشد ابعاد فکری و عملی سازمان رزم جمهوری اسلامی دربرداشت، دور نمایی را ترسیم کرد که بعدها، فتح فاو، بخشی از حاصل و ثمره آن بود. اما آنچه در عملیات بدر برجستگی داشت عمدتاٌ عبارت بود از: تصمیم و عزم راسخ جمهوری اسلامی جهت تهاجم به دشمن و ادامه نبرد، تحت هر شرایطی مبتنی بر رهنمودهای فرماندهی کل قوا و توانایی و جسارت در بهره گیری از تدابیر و راهکارهای جدید و درهم شکستن خطوط دفاعی دشمن در خط و عمق.

6 – در پی شکستهای مکرر رژیم متجاوز عراق در جبهه های جنگ با ایران، ارتش رژیم بعثی عراق، مناطق مسکونی در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران را مورد حمله موشکهای دوربرد خود قرار داد. رژیم بعث از آغاز حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران، حملات موشکی به مناطق مسکونی شهرها و روستاهای ایران را آغاز کرده بود و موشک باران اسفند 1366 چهارمین مرحله گسترده و شدیدی حمله به مناطق مسکونی محسوب می شد. استفاده عراق از موشک، در نوزدهم اسفند 1366 و موشک باران تهران، وجه تمایز مرحله چهارم جنگ شهرها با مراحل پیشین به شمار می رفت. حملات موشکی به تهران، صرف نظر از موقعیت زمانی آن و اهداف عراق، از ابعاد دیگری نیز حایز اهمیت بود. تا پیش از این، توانایی عراق برای حمله موشکی به تهران به دلیل فقدان موشکهای با برد لازم، مورد تردید بود اما با کمک فنی غرب، برد این موشکها افزایش یافت و این حمله به منزله افزایش فشار برای دستیابی به تحول سیاسی در روند جنگ بود. بر اثر این مرحله از حملات موشکی عراق به شهرهای ایران که حدود دو ماه به طول انجامید، صدها تن از غیرنظامیان که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دادند، شهید و مجروح شدند. رژیم عراق در جنایات خود بر ضد غیر نظامیان ایران، شیوه های گوناگونی را در پیش می گرفت که حمله به هواپیمای مسافربری، بمباران شیمیایی، حمله به کشتیهای تجاری و تهاجم موشکی به شهرها از آن جمله بود که مورد حمایت پنهان و آشکار ابرقدرتهای شرق و غرب واقع می شد.

7 – دکتر عباس ریاضی کرمانی، منجم و ریاضیدان معروف ایرانی در سال 1286 ش. در کرمان به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، عازم فرانسه شد. وی در پاریس موفق به اخذ درجه دکترای نجوم از دانشگاه سورین شد. دکتر ریاضی پس از بازگشت به ایران به تدریس در دانشگاه تهران و سایر مؤسسات آموزش عالی مشغول شد و به مقام استادی نجوم، دست یافت. وی در 1325 ش. اقدام به تهیه تقویم رسمی ایران نمود و تا سالهای آخر عمر خود، روزشمار ایران را محاسبه می کرد. از تألیفات این ریاضیدان و منجم پرتلاش ایران می توان به کتابهای هیأت و نجوم، مقدمه ای بر نجوم عالی و مثلثات کروی، اشاره کرد. دکتر عباس ریاضی کرمانی، سرانجام در سال 1367 ش. در 81 سالگی در تهران بدرود حیات گفت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/19:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()