سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خداوند، بخشش را دوست می دارد وناخنْ خشکی را دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175277
بازدید امروز :21
بازدید دیروز :5
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز پانزدهم اسفند ماه

 

- امضای موافقت نامه الجزایر بین ایران و عراق در زمینه اختلافات مرزی (1353 ش.)

- درگذشت علامه «ذبیح الله محلاتی» فقیه و محقق برجسته مسلمان (1364 ش.)

- آغاز استراتژی «دفاع متحرک» توسط ارتش بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی (1364ش.)

- روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تجدید شونده

 

1 – در فرصت تشکیل اجلاس سران دول صادرکننده نفت که از تاریخ 13 تا 15 اسفند 1353 ش. برابر با 4 تا 6 مارس 1975 م. در الجزیره پایتخت الجزایر تشکیل گردید، ایران و عراق، طی اعلامیه مشترکی اعلام کردند که در مورد رفع اختلافات دو کشور، به توافق رسیده اند و امنیت و اعتماد متقابل را در امتداد مرزهای مشترک خویش برقرار خواهند ساخت. طرفین، تصمیم گرفتند روابط حسن همجواری و دوستانه خود را به ویژه در راه حذف و از بین بردن کلیه عوامل منفی و ایجاد همکاری متقابل، برقرار سازند و منطقه باید از هرگونه دخالت خارجی مصون بماند. به منظور اجرای تصمیمات اتخاذ شده در الجزایر، وزیران امور خارجه ایران، عراق و الجزایر، جهت تنظیم و امضای سند حاوی اعلامیه الجزایر، سطح روابط دو کشور به حد اعلای خود رسید و طرفین، ضمن اعلام تصمیم قاطع خود برای اجرای کامل مفاد این قرارداد، از اقدامات جدی دو طرف در اجرای مفاد قرارداد الجزیزه، به منظور پایان بخشیدن به کلیه اختلافات معوقه بین دو کشور و حفظ مناسبات دینی و تاریخی و روابط حسن همجواری، ابراز خشنودی کردند. اما این موافقت نامه که به قرارداد 1975 الجزایر معروف گردید، بیش از پنج سال دوام نیافت و در شهریور 1359 الجزایر با نقض آشکار آن توسط صدام حسین، مرزهای جمهوری اسلامی مورد هجوم رژیم عفلقی قرار گرفت و جنگ هشت ساله ای به دولت و ملت ایران تحمیل شد. در پایان جنگ و در شکستی مفتضحانه، صدام حسین حاکم دیکتاتور دولت عراق، دوباره این قرارداد را به رسمیت شناخت.

 

2 – استاد ذبیح الله محلاتی در سال 1271 ش. (1310ق.) در محلات به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاه خود فراگرفت. سپس به حوزه علمیه نجف رفت و از محضر عالمان و محدثان بزرگی از جمله آیات عظام: عبدالحسین رشتی، سید حسن صدر، سید محمد فیروزآبادی، شیخ محمد جواد بلاغی، میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی، کسب فیض نمود. علامه محلاتی پس از 11 سال اقامت در حوزه علمیه نجف و اخذ اجازات اجتهاد و روایت، به سامرا رفت و در محضر شیخ آقا بزرگ تهران به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. او پس از مدتی حلقه درس خود را در این شهر تشکیل داد و کتبی را تألیف کرد. علامه محلاتی پس از 25 سال اقامت در سامرا، در سال 1327 ش. به تهران رفت و تحقیقات و تألیفات خود را ادامه داد. دایرة المعارف ریاحین الشریعة در 6 جلد در بیان شرح حال زنان صاحب کمال و برجسته مسلمان، وقایع الایام در 8 جلد، کشف الغرور و در مفاسد بی حجابی و تاریخ سامرا در 12 جلد و ... از جمله آثار اوست. این شخصیت علمی سرانجام در نیمه اسفند 1364 ش. در 93 سالگی درگذشت.

 

3 – فتح فاو و درهم شکسته شدن دیواره دفاعی و صدمات قابل توجهی که بر ارتش عراق وارد آمد و نیز تغییر موازنه به نفع جمهوری اسلامی، باعث احساس خطر غربیان گردید. در این میان، آنان به منظور ممانعت از استمرار وضعیت یادشده و گسترش احتمالی پیروزیهای ایران، با اتخاذ تدابیر جدیدی، عملاً فشار تازه ای را در دو میدان جنگ و اقتصاد با هدف به استیصال کشانیدن جمهوری اسلامی در دستور کار خود و رژیم عراق قرار دادند. در این میان آنچه برای دشمن، حایز اهمیت بود و ارزش حیاتی داشت، باز پس گرفتن فاو و یا سرپوش نهادن بر روی شکستهای حاصل از عملیات بزرگ والفجر 8 بود. از این رو، عراقیها پس از ناامیدی از بازپس گیری فاو، به دلیل تشدید آسیب پذیری مواضع دفاعی و استحکامات خود و آشکار شدن میزان قدرت دفاعی این کشور، استراتژی موسوم به دفاع متحرک را آغاز کردند که انتقال از موقعیت دفاعی به تهاجمی بود. در واقع عراقیها در نظر داشتند با کسب پیروزی نظامی، قدرت نظامی خود را مجدداً به نمایش بگذارند. از این رو در این چارچوب، مبادرت به تعرضاتی در نقاط مختلف جبهه کردند و برخی مناطق را به اشغال خود درآوردند. اما سرانجام پس از گذشت ده هدفته از دفاع عراق، در حالیکه ارتش صدام، موقعیت خود را تثبیت شده و غیرقابل نفوذ می پنداشت، جشن و پایگوبی آنان با آغاز عملیات کربلای 1 تبدیل به کابوسی وحشتناک شد و برخی از مناطق اشغالی، بار دیگر به دست رزمندگان اسلام آزاد شد. بدین ترتیب استراتژی هفتاد روزه عراق با آزادسازی شهر مهران به دست سلحشوران اسلام به بن بست رسید و در 27 اردیبهشت 1365 به شکست مطلق انجامید.

 

4 – در جمهوری اسلامی ایران، از 15 تا 22 اسفند ماه، به عنوان هفته منابع طبیعی تجدید شونده نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته، روز درختکاری می باشد. در این هفته، نهال انواع درختان، متناسب با شرایط جَوی ایران، بین مردم توزیع می گردد و شیوه های کاشت درخت، آموزش داده می شود. اگر به صورت علمی از درختان استفاده شود و در ضمن، گونه های آنها تکثیر گردد، نه تنها میزان منابع چوب جنگلی کاهش نمی یابد، بلکه بر شمار درختان افزوده می شود.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/12/15:: 11:6 عصر | نظرات دیگران ()