سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خداوند به ابراهیم علیه السلام وحی کرد : ای ابراهیم! من دانایم و هر دانایی را دوست دارم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175433
بازدید امروز :76
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» دانستنیها

بیائیم بهتر بدانیم وآموخته های خود را بررسی کنیم(13)

 اولین آجر، کی مورد استفاده قرار گرفت؟

 اگر قرار باشد شما بادوام ترین ماده ای که بشر ساخته است نام ببرید، قطعاً آجر خواهد بود. چون آجر از گرانیت و سنگ آهک و حتی آهن هم بیشتر عمر می کند.
البته آجر یک وسیله ساختمانی جدید به شمار می رود و امروزه در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حقیقت، تاریخچه آجر حتی قدیمی تر از تاریخ تمدن بشر است! بابلی ها و مصری ها حداقل 3000 سال قبل از میلاد مسیح آجر را ساخته و به کار می بردند. بعضی از حفارها عقیده دارند که آجر حتی قبل از این تاریخ هم به کار رفته است.
در زمان های اولیه آجر به صورت خام ساخته می شده است. ولی معمولاً آجر را از خاک رس یا سنگ رس که در درجه حرارت زیاد پخته می شود درست می کنند. در زمان های قدیم از خاک رس خام برای درست کردن آجر استفاده می شده است و هیچ نوع وسایل و ماشین آلاتی برای ساختن آجر اختراع نشده بود. ابتدا سنگ رس را خرد کرده و با آب مخلوط می کردند بعد چند نفر کارگر با پای برهنه از این مخلوط، گل دست می کردند.
بعد مقداری هم کاه به این مخلوط اضافه می کردند. سپس این مخلوط رابه صورت قالب های مختلفی درآورده و در آفتاب می چیدند تا خشک شوند.
روش درست کردن آجر از رس خام سال ها ادامه داشت تا این که کشف کردند که پختن آجر در کوره باعث می شود که آجر در مقابل رطوبت حتی مقاوم تر و سخت تر و خلاصه بادوام تر از آجر خام باشد، و بعد از آن کم کم کاه هم در ساختن آجر به کار رفت.
این آجرهای خام (که در حرارت آفتاب خشک می شوند) به درد کشورهائی مثل انگلستان که دارای آب و هوای مرطوب است، نمی خورند ولی در عوض در کشورهای خاور میانه اتفاقاً خیلی هم عمر می کنند. به طوری که هنور بعضی از آجرهائی که در بابل قدیم به کار میرفته است به چشم می خورد.

  چه کسی اولین هدیه عروسی را داد؟

خیلی مشکل است که رد پای ایجاد بسیاری از سنت های قدیمی را تعقیب کرد و پی به ریشه و اصل آن ها برد. اما اتفاقاً این سنت ریشه قطعی و معینی دارد و به صورت یک افسانه زیبا حکایت شده است!
روایت شده است که سالیان بسیار پیش، یک دختر زیبا از اهل کشور هلند می خواسته به همسری یک آسیابان در بیاید که مرد ثروتمندی نبوده ولی در عوض به خاطر سخاوتمندی در دست و دلبازی خود، محبوب همه مردم بوده است زیرا این آسیابان هر چه آرد و نان درست می کرد همه را به فقرا می داد.
وقتی مردم این را شنیدند چون خیلی این دو دلداده فقیر را دوست داشتند، تصمیم گرفتند که یک کاری بکنند. البته هیچکدام به تنهائی آدم های ثروتمندی نبودند اما فکر کرردند که اگر هر کدام یک چیز کوچک به عنوان هدیه عروسی به آنها بدهند، در این صورت آنها را هم خواهند توانست، با یکدیگر ازدواج کنند. بنابراین هر کدام در حالی که هدیه خود را در دست گرفته بودند، به خانه دخترک رفتند. بعضی مثلاً ظروف آشپزخانه، بعضی دیگر اسباب های ضروری خانه مثل سفره و چراغ و از این قبیل چیزها آورده بودند. خلاصه وقتی این مردم مهربان و خوش قلب هدایای خود را به دخترک بخشیدند او توانست به همسری آسیابان فقیر در بیاید.
بنابراین، این اولین هدیه عروسی بود که باعث شد که این رسم خوب به وجود آمده و تا امروز همچنان حفظ شود.
 

  تاریخچه کیک عروسی چیست؟

تاریخچه کیک مخصوص عروسی به دوره رومی ها بر می گردد. در آن روزها، در میان خانواده اعیان و ثروتمند، یک نوع کیک مخصوص برای جشن های عروسی متداول بوده است و عروس و داماد نه تنها خودشان از این کیک می خوردند، بلکه از میهمانان هم با این کیک پذیرایی می کردند. حتی معروفست که کیک را به عنوان نشانه برکت و فراوانی به سر عروسی می شکستند.
بعد، هر کدام از میهمانان هم یک تکه از این کیک را بر می داشتند تا آنها هم بنا بر عقیده ای که داشتند، در زندگیشان سهمی از این وفور نعمت و فراوانی داشته باشند. بسیاری از مردم دنیا در جشن ازدواجشان از کیک عروسی استفاده می کرده اند. بعضی از قبایل سرخپوست آمریکائی، انواع مختلفی از کیک عروسی داشته اند که می بایستی عروس به داماد هدیه کند.
در اروپا هم رسم شد که هر کدام از میهمانان یک نوع شیرینی مخصوص ادویه داری را با خودشان آورده و روی میز بزرگی که در وسط سالن عروسی قرار می دادند، روی هم بگذارند، ( آنقدر که یک تپه کوچک از شیرینی وسط میز درست شود). بعد عروس و داماد برای یمن بیشتر می بایستی همدیگر را از روی این تپه کلوچه ها ببوسند. قصه ای نقل می شود که یک آشپز فرانسوی از انگلستان عبور می کرده و وقتی این رسم خاص را ببیند، این فکر به خاطرشان می رسد که بهتر است به جای این کلوچه ها و شیرینی های کوچولو، یک کیک بزرگ چند طبقه درست کند. بنابراین از این جا بود که این کیک عروسی فعلی به وجود آمد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/30:: 12:11 صبح | نظرات دیگران ()