سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
شتابزدگی را واگذار و در حجّت بیندیش وخود را از پریشان گویی نگاه دار، تا از لغزش ایمن بمانی . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175458
بازدید امروز :101
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیست و دوم بهمن ماه

 - قتل « گریبایدوف » سفیر کبیر روسیه تزاری در ایران به دست مردم معترض تهران ( 1207 ش )

- آغاز دوره سوم مشروطه با دیکتاتوری رضا خان سردار سپه ( 1303 ش )

- انتشار روزنامه رسمی کشور ( 1323 ش )

- رحلت فقیه جلیل آیت الله « حسین نجفی اهری » ( 1345 ش )

- پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سقوط رژِیم 2500 ساله شاهنشاهی ( 1357 ش )

- پخش صدای انقلاب از صدا و سیما ( 1357 ش )

- تشکیل تیپ محمد رسول الله ( ص ) ( 1360 ش )

- عملیات کوچک فتح 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ( 1365 ش )

 

1 - پس از شکست ایران در دوره دوم جنگ با روس ، معاهده ترکمنچای به امضا رسید که همانند معاهده گلستان ، ضرر ایران بود . پس از مدتی گریبایدوف به عنوان سفیر کبیر روسیه ، برای نظارت بر اجرای مفاد آن به ایران آمد . او می خواست با زور و خشونت مردم مسلمان ایران را به قبول و اجرای این قرارداد خفت بار وادار کند . یکی از موارد قرارداد ترکمنچای ، بازگشت مردم سرزمین های جدا شده از ایران به آن مناطق بود . در همین حال شماری از زنان گرجی که در ایران مسلمان شده و ازدواج کرده بودند حاضر به رها کردن خانواده های خود و بازگشت به گرجستان نبودند . گریبایدوف نیز قصد داشت به زور ، آنان را به سفارت روسیه برده و به گرجستان منتقل نمایند . اما میرزا مسیح مجتهد از روحانیون برجسته تهران مردم را به اجتماع ، مقاومت و دفاع از نوامیس مسلمانان فرا خواند . مردم مسلمان تهران نیز با تظاهراتی اعتراض آمیز به نزدیکی سفارت روسیه رفتند . با تیر اندازی ماموران سفارت و کشته شدن سه نفر از مردم بی دفاع خشم و انزجار عمومی برانگیخته شد و مردم به سفارت روسیه حمله کردند . در این حمله گریبایدوف و شماری از همراهان او به قتل رسیدند . این حادثه واکنش طبیعی مردم مسلمان ایران در برابر ستمگری ، تجاوز گری و افزون خواهی دولت روسیه تزاری و بی کفایتی حکومت فتحعلی شاه قاجار بود . اما شاه از این حادثه بسیار ترسید و برای جلوگیری از بروز جنگی دیگر هیئتی را برای عذر خواهی به روسیه فرستاد . در انزمان چون روسیه در حال جنگ با عثمانی بود ، عذر فتحعلی شاه را پذیرفت و دولت ایران هم میرزا مسیح مجتهد را به عتبات عالیات در عراق تبعید نمود .

2 – در حالی که رضاخان با به دست گرفتن نخست وزیری قدرت بدون عنانی در کشور به دست آورده بود ، انتخابات زود هنگام مجلس پنجم در شرایط تبلیغات توام با زد و بند و اتهامات و اعمال فشار و اختناق آغاز شد و این انتخابات در بیشتر مراکز به دست امرای لشکر و دست نشانده های وزارت جنگ و گروههای متنفذ انجام گرفت . با افتتاح مجلس پنجم در تاریخ 22 بهمن 1302 ، اکثریت نمایندگان مجلس که مرعوب قدرت رضا خان شده بودند نمی توانستند کاری از پیش ببرند ، در چنین جوی آیت الله سید حسن مدرس رهبری اقلیت مجلس را که از طرح عوامفریبانه و منافقانه نهضت جمهوری خواهی سردار سپه حمایت می کردند ، ایستاد . به این ترتیب دوره سوم مشروطه با توطئه ای حساب شده آغاز گردید و در حقیقت تنها نشانه مشروطه که وجود مجلس شورای ملی بود ، بدین وسیله از میان رفت و دیکتاتوری ، جای همه اندیشه های آزادی خواهان و مشروطه طلبان و آرمان های اسلامی که روزی در مشروطیت متجلی شده بود گرفت . این دوره شوم و سیاه مشروطه تا سال 1320 ش که رضاخان به دست همان قدرت های بیگانه ای که بر اریکه سلطنت رسیده بود با خواری از کشور بیرون رفت – به مدت بیش از شانزده سال ادامه یافت . در این مدت با توجه به اختناق و بریده شدن نفس ها و حکومت رعب و وحشت ناشی از قتل ها و شکنجه های رضاخانی ، عمر مجلس های شورای ملی تا دوره دوازدهم به آرامش مرگباری گذشت و سیاست اسلام زدایی ، عمده ترین خط مشی سیاسی ای بود که اسلام ستیزان در کشور به اجرای آن همت گماشتند .

 

3 – تاریخ نویسان برای مطبوعات ایران ، هشت دوره را بر شمرده اند که دوره نخست آن از ابتدای چاپ روزنامه تا زمان مشروطه را در بر می گیرد و این دوره ها ادامه یافته و دوره هشتم ، از استقرار نظام جمهوری اسلامی به بعد را شامل می شود . بر این اساس از سقوط رضا خان در شهریور 1320 تا پایان سال 1326 که آغاز نهضت ملی صنعت نفت قلمداد می شود . دوره چهارم مطبوعات به حساب می آید . در این دوره ملت ایران پس از رهایی از استبداد رضاخانی و نیز هرج و مرج ناشی از جنگ جهانی دوم ، از آزادی عمل نسبی برخوردار شدند به طوری که بیش از پانصد روزنامه و مجله منتشر می شد . در این میان روزنامه ها و مجلاتی انتشار یافت که به عنوان جراید رسمی محسوب می گردیدند . روزنامه رسمی کشور عنوان جریده ای بود که از طرف مجلس شورای ملی چاپ می شد و مجموعه مذاکرات مجلس و قوانین مصوبه مجلس را منتشر می کرد .

 

4 – آیت الله شیخ حسن نجفی اهری در سال 1244 ش ( 1282 ق ) در شهرستان اهر به دنیا آمد و پس از فراگیری قرآن و مقدمات علوم حوزوی ، راهی تبریز شد . وی پس از اقامت نه ساله در تبریز رهسپار نجف اشرف گردید و مدت 35 سال از محضر آیات عظام : سید محمد کاظم یزدی و ... به کسب علم مشغول بود . ایشان درجریان نهضت اسلامی ایران و پس از دستگیری امام خمینی ( ره ) پس از وقایع 15 خرداد 1342 به همراه دیگر علمای تهران و شهرستانها راهی شهر ری گردید و خواهان آزادی آن حضرت شد . از این فقیه بزرگوار کتب متعددی بر جای مانده است که شرح رسائل ، شرح مکاسب ، شجرة طوبی و کتابی در رد بهایی گری از آن جمله اند . همچنین ایشان در سالهای اقامت در نجف اشرف کتاب حدیقة الاحباب را به نگارش در آورد که مورد تایید مرجع تقلید وقت ، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی قرار گرفت . آیت الله نجفی اهری سرانجام در 22 بهمن 1345 ش برابر با اول ذی قعده 1386 ق درصد و یک سالگی بدرود حیات گفت و پس از انتقال پیکرش به قم در این شهر به خاک سپرده شد .

 

5 – از هفدهم تا 22 بهمن 57 ایران یکی از دوران های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید . در این ایام ، دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ گونه مرز بندی مواجه بودند . دولتی که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم گشته و با انقلابی عظیم روبرو بود . و دولتی دیگر متکی به رهبری انقلاب توده های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی ، تنها به ارتش مردم وابستگی داشت . با وسعت یافتن دامنه های انقلاب قرار بر این شد که سران ارتش رژیم پهلوی دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت ، انقلاب مردمی را سرکوب سازند . از این رو از ساعت چهار بعد از ظهر روز 21 بهمن 57 حکومت نظامی اعلام شد . پس از اعلان حکومت نظامی حضرت امام خمینی ( ره ) اعلام کرد که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند . مردم نیز همچنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریبا تمام این مراکز با اندک درگیری و مقاومت تسخیر شد و به دست مردم افتاد . این درگیریها در روز بعد نیز به شدت ادامه یافت و در این روز هزاران زن و مرد و پیر و جوان ، هر یک به اندازه توان خود برای سرنگونی نهایی رژِیم ظلم و جور ، کوشش کردند . آنها با سنگربندی در خیابانها ، سینه سپر کردن در برابر تانکها و با فداکاری و جانفشانی ، انقلاب را به پیروزی رساندند . نه فقط در تهران ، بلکه در تمامی شهرهای ایران ، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت . هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه مانع حرکت آنها به سمت تهران شدند . برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیریها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام ارتش بی طرفی خود را اعلام کرد . سرانجام روز سرنوشت فرا رسید و در 22 بهمن 1357 ، نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی ، کنده شد . مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) به ثمر رسید و با سرگونی نظام 2500 شاهنشاهی ، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید .

 

6 – یکی از مهمترین پایگاههای رژِیم شاه ، رادیو و تلویزیون بود که با پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی طاغوت ، از اشغال نظامیان خارج و به دست مردم تسخیر شد . لحظاتی بعد گوینده رادیو تهران ، خبر پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم وابسته شاه را این چنین اعلام کرد : توجه بفرمایید این صدای انقلاب است . این خبر در واقع نوید دهنده سقوط کاخ ظلم و جور 2500 ساله شاهان ستمگر و غلبه حق بر باطل و زمینه ساز بنیانگذاری نظام شکوهمند جمهوری اسلامی توسط امام خمینی ( ره ) بود .

 

7 – مرحله اول عملیات پارتیزانی فتح 4 ر بامداد بیست و دوم بهمن 1365 با رمز مبارک «یا الله » آغاز شد . در این عملیات نیروهای ویژه سپاه پاسداران به همراه تعدادی از کردهای مخالف رژیم بعث پس از ده ها کیلومتر پیاده روی و عبور از کوهستانهای صعب العبور ، خود را به منطقه عملیاتی اربیل عراق رسانده و تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق را در این منطقه کوبیدند . رزمندگان اسلام در ادامه این عملیات علاوه بر انهدام تاسیسات چند شهر اطراف و یک گردان دشمن ، موفق شدند خود را به پادگان رواندوز رسانده و آنرا با تمام امکانات موجودش به آتش کشانند . در مرحله دوم عملیات فتح 4 نیروهای اسلام پس از عبور از کوهستانهای مرتفع در عمق 70 کیلومتری خاک عراق ، با شلیک بی امان موشک های آرپی جی تعداد زیادی از تانکها و نفربرهای دشمن را به آتش کشیدند . در نهایت این عملیات با انهدام چندین واحد نظامی ، اقتصادی ، دولتی ، امنیتی و موتوری دشمن و کشته و زخمی شدن بیش از 1100 نفر از نیروهای بعث پایان یافت .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/22:: 7:5 عصر | نظرات دیگران ()