سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
آن که مردم را به خدا خواند و خود به کار نپردازد ، چون تیرافکنى است که از کمان بى‏زه تیر اندازد . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175421
بازدید امروز :64
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز بیست و یکم بهمن ماه

 - شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان امام خمینی توسط مردم انقلابی ایران ( 1357 ش )

- تصویب لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزیران توسط مجلس شورای ملی ( 1357 ش )

- خنثی شدن توطئه کودتای بزرگ نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

- عملیات کوچک محدود در منطقه دهلاویه ( 1359 ش )

- عملیات تحریر القدس در منطقه دربندیخان توسط سپاه ( 1362 ش )

1 – در آخرین ساعات عمر رژیم پهلوی ژنرالهای رژیم شاه برای به کنترل در آوردن اوضاع تصمیم گرفتند تا مدت حکومت نظامی را در تهران افزایش دهند . آنها با این اقدام قصد داشتند ضمن جلوگیری از اجتماع مردم در صورت امکان حضرت امام خمینی و جمعی از افراد موثر در انقلاب را دستگیر نمایند و یا به قتل برسانند . اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی با تیز بینی و موقع شناسی از مردم خواستند که مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند . مردم انقلابی نیز با آگاه شدن از فرمان حضرت امام به خیابانها ریختند و دامنه درگیری ها گسترده تر شد و به سایر مراکز نظامی رژیم پوسیده شاه در تهران و دیگر شهرها تعمیم یافت . این در حالی بود که اغلب نظامیان نیز حاضر به رودررویی با مردم نبودند و بسیاری از آنها به انقلاب پیوستند .

 

2 – در واپسین روزهای عمر رژیم پهلوی ، بختیار آخرین تلاش های خود را برای بقای رژیم و دولت غیر قانونی خود انجام داد و در 4 بهمن 57 با ارایه لایحه هایی به مجلس سنا برای انحلال سازمان امنیتی مخوف شاه به نام ساواک و محاکمه وزیران غارتگر بیت المال تلویحا به وجود حکومت ترس و وحشت و فساد گسترده در رژیم شاه ، اعتراف کرد . هدف بختیار از طرح و ارایه این لایحه ، کاستن از خشم مردم نسبت به رژِیم در این زمان و عوام فریبی بود که ناکام ماند . این لایحه سرانجام در 21 بهمن به تصویب رسید و به عمر سیاه ساواک در ساعات پایانی حیات رژِیم پهلوی پایان داد . این سازمان مخوف در طول حدود 22 سال فعالیت خود ، هزاران زندانی سیاسی را تحت شکنجه های وحشتناک قرار داد و ده ها هزار نفر را روانه بازداشت گاه ها و تبعید گاه ها نمود. ساواک به عنوان بازوی امنیتی رژیم پهلوی ، نقش مهمی در گسترش حق اختناق حاکم بر جامعه داشت و کوچکترین حرکت ضد رژیم را سرکوب می کرد .

 

3 – در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی ، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران ، طی دستورالعملی به یگان های تابعه خود ، از آنها خواست تا کلیه رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند . به همراه این دستورالعمل اسامی 300 الی 400 نفر که باید بازداشت یا ترور شوند آماده بود که نام حضرت امام خمینی ، آیت الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان در راس آن به چشم می خورد . همچنین تصرف برخی از پادگان های مستقر در تهران نیز در این دستور العمل عنوان گردید . اما سنگر بندی خیابان ها توسط مردم انقلابی حرکت تانکها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست مواجه گردید . بعدها فاش شد که دراین توطئه سران ارتش شاه با همکاری بختیار ، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند و چهار میلیون نفر را قتل عام نمایند .

 

4 – عملیات تحریر القدس در 21 بهمن ماه 1362 با رمز لبیک یا خمینی در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق و به منظور انهدام ماشین جنگی ارتش عراق ، پاسخ قاطع به حملات موشکی دشمن به شهر مظلوم و بی دفاع دزفول ، گمراه کردن عراقی ها از عملیات خیبر و آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه شاخ شمیران به اجرا درآمد . نبرد تحریر القدس در حالی انجام شد که دشمن جنگ شهرها را شدت بخشیده بود . این نبرد برای اولین بار به عنوان عملیات مقابله به مثل از سوی جمهوری اسلامی ایران ، جواب کوبنده ای تلقی شد که با انجام آن ، اوضاع جدیدی بر مناطق عملیاتی حاکم گردید . در این عملیات علاوه بر تسلط رزمندگان اسلام به ارتفاعات منطقه ، حدود 110 کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف ایران درآمد و مقادیر زیادی سلاح سبک و وسایل مخابراتی به غنیمت سپاه اسلام افتاد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/21:: 12:7 صبح | نظرات دیگران ()