سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل [امام حسن علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175087
بازدید امروز :7
بازدید دیروز :27
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز شانزدهم بهمن ماه

- افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی سه هزار ساله ایران کشف شده در چراغعلی تپه ( 1340 ش )

- انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی ( 1357 ش )

- اعلان رسانه های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت بختیار ( 1357 ش ) - عزیمت هشت هزار یهودی از ایران به اسرائیل در پی فراگیری نهضت اسلامی ایران ( 1357 ش)

- آغاز ریاست جمهوری بنی صدر ( 1358 ش ) - درگذشت استاد علی اکبر کسمایی مترجم و نویسنده بنام ایران ( 1372 ش )

- رحلت عالم خدمتگزار حجت الاسلام و المسلمین جلیل هنرور خویی ( 1376 ش )

- افتتاح بزرگ ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی در استان خوزستان ( 1380 ش )

 

1- مهم ترین واقعه پس از ورود امام خمینی ره به ایران انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت بود در پی جلسه اعضای شورای انقلاب به پیشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام مهندس بازرگان رهبر ملی گرایان و نهضت آزادی ، به ریاست دولت موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد و مامور تشکیل کابینه گردید . امام در حکم انتصاب مهندس بازرگان تصریح نمودند که اعضای دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی و بر اساس صلاحیت و کفایت و توانایی برای اداره امور انقلاب انتخاب شوند ولی باززرگان بر خلاف تاکید امام همه وزرای کابینه را از میان لیبرال ها و ملی گرایان برگزید و جملگی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی بودند . سیاست هیئت دولت موقت در طول نه ماه کار خود در چندین مساله از قبیل تاکید بر کلمه جمهوری اسلامی ، مجلس خبرگان قانون اساسی ، پاک سازی عناصر فاسد و طاغوتی و جایگزینی افراد صالح و نیز برخورد با ضد انقلاب ، سلطنت طلب و تجزیه طلب ها و برخی موارد سیاست خارجی ، با رهنمود های امام خمینی منافات داشت تا این که دولت موقت در 15 آبان 1358 پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به صورت دسته جمعی استعفا دادند و زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری مهیا گردید . حضرت امام مدتها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی های خود گفتند : انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلبا راضی به این امر نبودم .

 

2- مسئوولین سازمان سیا اعتراف کردند : این سازمان در رابطه با پیش بینی مسائل ایران ناکام بوده است . چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیر مرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند .

 

3- پس از استعفای جمعی کابینه بازرگان به علت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان مسلمان ابوالحسن بنی صدر با عوام فریبی و جا دادن خود در مسیر انقلاب و خط رهبری و ایراد سخنرانی های پر شور توانست تمایل مردم را به خود جلب کند و به عنوان اولین رییس جمهور اسلامی ایران انتخاب شود . ولی به خاطر همکاری او با منافقین و دامن زدن به تشنجات و درگیری ها در کشور و کوتاهی او در دفاع از مرزهای ایران عدم ممانعت از تجاوز بعثی های عراق به درون مرزهای ایران عدم کفایت سیاسی او در خرداد 1360 در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد . در نتیجه پس عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری مخفی شد تا این که در هفتم مرداد 1360 با چهره مبدل به پاریس گریخت .

 

4- استاد علی اکبر کسمایی در دی ماه 1299 ش در تهران متولد شد و پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول برای ادامه تحصیل در روزنامه نگاری به مصر رفت . این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین ، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادب عرب تبحر و مهارت یابد . کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه های روز نامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد . او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و 50 سال با این روزنامه همکاری کرد . کسمایی به زبان های فرانسوی ، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتابهایی که تالیف کرده است چند کتاب از این زبانها به فارسی ترجمه کرده است که تالیف عشق بزرگان ، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی ، ترجمه گل های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله اند . وی سرانجام در 16 بهمن 1372 ش در 73 سالگی درگذشت .

 

5- حجت الاسلام حاج شیخ جلیل هنرورر خویی در سال 1305 ش ( 1345 ق ) در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد و در نوجوانی به فراگیری علوم دینی اشتغال ورزید . وی در مدت چهارده سال ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال 1337 ش مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت . وی در این مدت و تا پایان عمر به تدریس علوم دینی پرداخت و ده ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود وی از بان تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت گره گشایی از کار مردمان پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می گذراند و اوقات بیکاری را مصروف مطالعه کتابهای مختلف می نمود . از این رهگذر بر تفسیر ، تاریخ ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود . از حجت الاسلام هنرور خویی که از برخی علمای قم و نجف اجازات متعدد داشت کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ بر جای مانده است وی سرانجام در 16 بهمن 1376 ش برابر با 7 شوال 1418 ق در 71 سالگی رحلت کرد و در خوی به خاک سپرده شد .           



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/17:: 10:54 عصر | نظرات دیگران ()