سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
بزرگى آفریننده در اندیشه‏ات ، آفریده را خرد مى‏نمایاند در دیده‏ات . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175220
بازدید امروز :31
بازدید دیروز :44
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز چهاردهم بهمن ماه

 - امضای قرارداد نفتی گس گلشاییان بین ایران و انگلستان ( 1327 ش )

- تشریح مواضع آینده نظام اسلامی توسط حضرت امام خمینی ره ( 1357 ش )

- درگذشت استاد سید حسن سادات ناصری ( 1368 ش )

- رحلت عالم نستوه آیت الله شیخ عبدالرسول قائمی ( 1372 ش )

- اوج گرفتن تظاهرات مردم علیه بختیار در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران ( 1357 ش )

 1- محیطی که پس از سرکوبی مخالفان دولت محمد ساعد نخست وزیر محمد رضا پهلوی در کشور فراهم شده بود به نظر عوامل انگلیس برای حل مساله نفت و تحکیم نیروی استعماری آن دولت مناسب بود زیررا اکثریت مجلس از نظر دولت وقت حمایت می کردند مردم آیت الله کاشانی در تبعید بود بنابراین مجلس پانزدهم در صدد بود که خدمت خود را در جهت تثبیت غارتگری انگلیس انجام دهد . به همین مناسبت هیئت نمایندگی شرکت نفت انگلیس و ایران به ریاست گس وارد تهران شد و قرار داد الحاقی گس – گلشاییان با مذاکراتی تنظیم گردید که ادامه حضور انگلستان را توجیه می کرد . این لایحه با شتابزدگی تمام در حالی که بیش از چند روز از عمر مجلس پانزدهم باقی نمانده بود ، به امید این که هیچ نیروی مخالفی وجود نخواهد داشت با قید دوفوریت تقدیم مجلس گردید . اما با وجود اصرار دربار و دولت اقلیت مجلس را گرفتند و مانع تصویب آن شدند . این قرارداد در جریان دولت های بعد محل اختلاف بود تا این که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش ملغی گردید .

 

 2- در حالی جشن و سرور مردم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی ره به ایران همچنان در سراسر کشور ادامه داشت ، آن حضرت در یک مصاحبه مطبوعاتی که نزدیک به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین ، آفریقا ، اروپا و کشورهای عربی و آسیا حضور داشتند ، به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداختند و اعلام کردند که به زودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد . ایشان اظهار داشتند که دولت موقت موظف است مقدمات همه پرسی را فراهم کند تا پس از تدوین قانون اساسی آن را به همه پرسی بگذارد . امام خمینی همچنین به دولت بختیار ، نخست وزیر دست نشانده شاه هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب مردم ایشان حکم جهاد خواهند داد . امام همچنین از ارتش خواست تا به مردم بپیوندند . از طرف دیگر اعلام شد که تا آن زمان 35 هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر دیگر نیز به زودی از ایران خارج می شوند .

 

3- استاد دکتر سید حسن سادات ناصری یکی از چهره های نامدار زبان و ادبیات پارسی است که عمر خود را وقف تدریس و تعلیم زبان فارسی که عمر خود را وقف تدریس و تعلیم زبان فارسی کرد و تالیفات ارزنده ای در زمینه های فرهنگی ادبی و دینی از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به کتاب سرآمدان فرهنگ و هنر ایران و تصحیح دیوان صائب تبریزی اشاره کرد دکتر سادات ناصری استاد برجسته زبان و ادب فارسی ایران در جریان یک ماموریت علمی در افغانستان درگذشت .

 

4- آیت الله شیخ عبدالرسول قائمی در سال 1275 ش ( 1316 ق ) در یکی از روستاهای توابع اصفهان دیده به جهان گشود . پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و نوجوانی به عشق تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه اصفهان شتافت و پس از سالیانی راهی حوزه نجف شد . آیت الله قائمی در نجف از محضر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی استفاده برد و پس از چند سال به حکم ایشان برای مقابله با تبلیغات ضد کمونیستی و بهایی ها به آبادان رفت وی در این راه تا پایان زندگی خویش از هیچ کوششی دریغ ننمود و به تاسیس حوزه علمیه آبادان پرورشگاه ایتام بنای چند مسجد و نیز کانون فرهنگی دینی دختران گماشت . ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه اتکای مبارزان و مجاهدان بود و بسیاری از کسانی که تحت تعقیب رژیم ستمشاهی بودند توسط وی از کشور خارج می شدند . آیت الله قائمی که از ناحیه مراجع بزرگی همچون سید ابوالحسن اصفهانی ، سید حسین بروجردی ، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی ، سید محمد رضا گلپایگانی و حضرت امام خمینی دارای نمایندگی تام الاختیار بود در سال 1360 ش به اصفهان کوچید و به ارشاد و هدایت مردم پرداخت . این عالم بزرگوار سرانجام پس از عمری سرشار از توفیق و خدمات بزرگ دینی در 14 بهمن 1372 برابر با 21 شعبان 1414 ق در 97 سالگی چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/14:: 12:10 صبح | نظرات دیگران ()