سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
شکیبا پیروزى را از کف ندهد اگر چه روزگارانى بر او بگذرد . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175351
بازدید امروز :56
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سیزدهم بهمن ماه

- رحلت فقیه کبیر و عالم مجاهد حاج میرزا جواد مجتهد تبریزی ( 1274 ش )

- اقامت حضرت امام خمینی ره در مدرسه علوی ( 1357 ش )

- واکنش های داخلی در قبال سخنان حضرت امام خمینی در بهشت زهرا ( 1357 ش )

- رحلت عارف زاهد آیت الله مجد الدین قاضی امام جمعه موقت دزفول ( 1364 ش )

- درگذشت عالم ربانی آیت الله حاج محمد روحانی کرمانی ( 1373 ش )

- رحلت دانشمند و محقق بزرگوار میرزا محمد حسین فاضل تونی دانشمند مسلمان ( 1339 ش )

1- حاج میرزا جواد بن احمد مجتهد تبریزی در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری در تبریز به دنیا آمد . وی پس از طی دروس مقدماتی و سطوح در محضر درس عالمانی همچون سید حسین کوه کمره ای و ملا محمد فاضل ایروانی حاضر شد و به مدارج عالی علمی و فقهی دست یافت . میرزا جواد مجتهد تبریزی از آن پس به امور دینی و وظایف مذهبی مشغول گردید و پس از سالیانی ریاسست مطلقه علمیه را که توام با نفووذ و اقتدار فراوان بوده به دست گرفت وی سالیان دراز با نفوذ تمام ریاست تامه را بر عهده گرفت و کارهای مهم بسیاری را با کمال شهامت و موفقیت به انجام رساند ایشان در میان مردم و امرا و حکام وقت نیز دارای وجهه ای کم نظیر بوده به طوری که حاکمان زمان اوامر و احکام او را قبول و اجرا می کردند . در جریان نهضت تحریم تنباکو وقتی که دربار قصد مقاومت در برابر این فتوا را داشت ، میرزا جواد مجتهد خود به ناصرالدین شاه تلگراف زد که اگر امر میرزای شیرازی در مورد دخانیات اجرا نشوود ما خودمان ادقام خواهیم کرد . ایشان در کنار فعالیت های سیاسی و اجتماعی به عنوان یکی از برجستگان حوزه علمیه تبریز به شمار می رفت . حوزه ای که ده ها مجتهد مسلم و تعداد زیادی صاحب رساله را در خود جای داده بود . میرزا جواد مجتهد تبریزی سرانجام در 13 بهمن 1274 ش درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد . 2- میرزا محمد حسین فاضل تونی دانشمند و عالم بزرگ مسلمان در سال 1257 ش در شهرستان فردوس در استان خراسان متولد شد . او در دوران تحصیل از محضر عالمان برجسته ای همچون ادیب نیشابوری کسب فیض کرد و به مدارج عالی علمی و معنوی دست یافت . فاضل تونی در فقه ، اصول فقه ، حکمت ، عرفان ، ریاضی ، نجوم و ادبیات عرب از معلومات وسیعی برخودار بود . بعدها به سمت استادی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزیده شد و تدریس زبان و ادبیات عرب و فلسفه قدیم به او واگذار شد . فاضل با اینکه در سال 1339 به علت کهولت سن بازنشسته شد از تدریس نیاسود و به کار خود ادامه داد . از میرزا کتب ارزشمندی چون حکمت قدیم ، الهیات و حواشی بر اسفار به یادگار مانده است . این استاد بزرگوار سرانجام در 13 بهمن 1339 در 82 سالگی در تهران درگذشت و به جوار رحمت حق تعالی شتافت .

3- وزارت امور خارجه دولت امریکا که از حامیان اصلی رژیم شاه بود پس از سخنان پر شور امام خمینی در روز 12 بهمن 57 در بهشت زهرا و مواضع صریح معظم له در مقابل سیاست مداخله جویانه آمریکا در ایران این سخنان را ضد آمریکایی خواند . رژیم صهیونیستی نیز از بازگشت حضرت امام به ایران ابراز نگرانی کرد ، زیرا به خوبی می دانست که امام و مردم انقلابی ایران از مخالفان سرسخت این رژیم غاصب و اشغالگر هستند . تاس خبرگزاری رسمی دولت شوروی نیز در واکنش به بازگشت امام به کشور اعلام کرد که بازگشت آیت الله خمینی به ایران سیر مبارزات را در آن کشور وارد مرحله سرنوشت سازی کرده است . از طرف دیگر در این روز مردم مشتاق دیدار امام عازم اقمتگاه ایشان در مدرسه علوی تهران شدند . ایشان طی سخنانی برای مردم رژیم را مخالف عقل و حقوق بشر خواندند و تاکید کردند که هر ملتی حق دارد سرنوشت خود را شخصا تعیین کند .

4- آیت الله سید مجد الدین قاضی در سال 1279 ش ( 1318 ق ) در یک خانواده روحانیی در دزفول متولد شد وی پس از کسب معارف دینی از محضر علمای بزرگ ضمن پرداختن به تربیت طلاب و هدایت مردم مبارزه با طاغوت را نیز پیوسته پی گیری می کرد و در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی ره یکی از روحانیون پیشتاز و پیشاهنگ محسوب می شد . آیت الله قاضی همچنین در راه کسب پیروزی سپاهیان اسلام و نبرد با کفار بعثی عراق تلاش های بلیغی به عمل آورد ایشان پس از انقلاب به عنوان امام جمعه موقت دزفول برگزیده شد و تا پایان عمر در این سنگر مشغول به خدمت بود . آیت الله قاضی سرانجام در 13 بهمن 1364 ش برابر با 21 جمادی الاول 1406 ق در 85 سالگی درگذشت .

5- آیت الله حاج شیخ محمد روحانی کرمانی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در کرمان به دنیا آمد . علی رغم داشتن مشکلات مالی شوق و علاقه وافر ایشان به تحصیل دانش باعث گرایش به کسب معارف اسلامی و طی مدارج علمی در وی گردید . پس از طی مقدمات و سطوح در کرمان مدتی در درس خارج مراجع عظام شرکت کرده و سپس در مدت هفت سال اقامت در نجف اشرف از محضر آیات عظام سید محسن حکیم ، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی مراحل بالای فقه و اصول را طی نمود و به درجه اجتهاد رسید آیت الله روحانی همچنین در درس حضرات آیات : سید حسین بروجردی ، علامه طباطبایی و امام خمینی در قم بهره جست و در سال 1334 ش در حوزه علمیه کرمان به تدریس پرداخت همچنین ایشان سالها امامت مسجد طباطبایی و خواجه خضر ( ع ) کرمان را عهده دار بود . سرانجام این عالم ربانی در 13 بهمن 1373 ش در 69 سالگی درگذشت .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/13:: 12:57 صبح | نظرات دیگران ()