سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
دوستی خدا را جُستم و آن را در دشمنی با معصیت کاران یافتم . [امام صادق علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175036
بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

 

مناسبتهای روز هشتم بهمن ماه

 - آغاز هفته هلال احمر

- برگزاری نخستین مجمع عمومی جهانی اهل بیت در تهران ( 1372 ش )

- وفات ادیب و دانشمند گرانمایه استاد محمد فراهتی ( 1358 ش )

- کشتار مردم تهران به دستور بختیار در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی ( 1357 ش )

- تحصن روحانیون انقلابی در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه های کشور( 1357 ش )

- درگذشت سید حسن تقی زاده آخرین فرد از رجال دوران مشروطیت ( 1348 ش )

- تصرف آذربایجان توسط قوای روس در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

 

1- پس از شروع جنگ جهانی اول و تجاوز نیروهای عثمانی به آذربایجان ایران دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان بین قوای روس و عثمانی جنگ شدیدی در گرفت . در این نبرد سهمگین عده زیادی از مردم آذربایجان کشته و زخمی شدند و اموال آنان به غارت رفت تا این که قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز گشت و عثمانی ها عقب نشینی کردند . قوای قزاق روس در حالی به ایران هجوم آورده و در شهر ها به تجاوزگری مشغول بودند که ایران از همان آغاز بی طرفی خود را اعلام کرده بود . روس ها در این میان شهرهای آذربایجان را آتش زده و مغازه ها را غارت کردند . این واقعه در حالی صورت می گرفت که دولت تزاری روسیه از سوی لنین سرنگون شده و دولت جدیدی با مرام کمونیستی قدرت را در دست گرفته بود . البته قوای قزاق روس که این زمان در ایران بودند ارتباطی با دولت جدید نداشته و هنوز به دولت تزار وفادار بودند .

 

 2- سید حسن تقی زاده در شهریور 1256 ش در تبریز به دنیا آمد . پس از پایان تحصیل در دارالفنون تهران با عضویت در تشکیلات فراماسونری و با توجه به نفوذ گسترده آن در بین روشنفکران ایرانی به ویژه مشروطه خواهان در جنبش مشروطه شرکت فعالی داشت و پس از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار به سفارت انگلیس پناهنده شد . تقی زاده پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان در از بین بردن مخالفان خود تلاش زیادی به کاربرد به طوری که او از عوامل موثر در دستگیری محاکمه و شهادت شیخ فضل الله نوری و نیز بانی اصلی در ترور و شهادت آیت الله سید عبدالله بهبهانی به شمار می رود . او که در اکثر دوره های اولیه مجلس شورای ملی به نمایندگی انتخاب شده بود پس از انقراض قاجار نیز به سمت های گوناگونی نیز دست یافت . تقی زاده در 1310 ش وزیر دارایی گردید و در این سمت با امضای معاهده تمدید قرار داد دارسی در خرداد 1312 سلطه بریتانیا را بر منابع نفتی و سرمایه های ایران استمرار بخشید . در دوران محمد رضا نیز به عنوان سفیر راهی لندن شد و در 1328 به ریاست مجلس سنا رسید . سید حسن تقی زاده از بانیان اولیه و اصلی وابستگی ایران به سیاست های انگلیس طی نهضت مشروطه ایران و یک قرن بعد از آن بود . او همچنین از عوامل توفیق نقشه های سیاسی بریتانیا و نفوذ آن کشور در ایران به شمار می رفت . تقی زاده در اواخر عمر به دلیل افشا شدن اسامی و اسرار فراماسون های ایرانی توسط ساواک که برای تضعیف نفوذ انگلستان و تقویت نفوذ آمریکا صورت گرفت ، به بهانه کهولت سن فعالیت سیاسی را کنار نهاد و خانه نشین شد . از پرویز یا چنگیز ، تاریخ انقلاب ایران ، مانی و دین او و بیست مقاله از جمله آثار اوست . سید حسن تقی زاده سرانجام در 8 بهمن 1348 ش پس از 70 سال فعالیت سیاسی و به عنوان آخرین فرد از رجال سیاسی دوران مشروطه در 92 سالگی درگذشت .

 

 3- در این روز در تظاهرات و برخورد های خونین در سراسر کشور ده ها تن شهید یا مجروح شدند . مردم تهران نیز در حالی که برای پیوستن به روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حرکت بودند از طبقات بالای ساختمان ژاندارمری مورد هجوم نیروهای انتظامی قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت یک شهر جنگ زده در آمد . این حرکت انعکاس جهانی یافت و برخی از خبرگزاری ها آن را مشابه کشتار 17 شهریور دانستند . نکته قابل توجه در این روز همیاری مردم بود چرا که تنها یک ساعت پس از آغاز کشتار راهروهای بیمارستان ها مملو از لوازم بیمارستانی اهدایی از سوی مردم گردید .

 

4- در اعتراض به جلوگیری دولت بختیار از ورود امام خمینی ره به کشور حدود چهل نفر از روحانیون مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند و شرط پایان این تحصن را بازگشت حضرت امام عنوان نمودند . حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی ، مرتضی مطهری ، عطاء الله اشرفی اصفهانی ، سید محمود طالقانی ، محمد جواد باهنر ، سید علی خامنه ای ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، محمد امامی کاشانی ، و ... از جمله متحصنین بودند . این تحصن مورد حمایت و استقبال شدید مردم و مراجع تقلید واقع شد و در نهایت شرایطی را به وجود آورد که بالاخزه دولت بختیار را مجبور ساخت به بستن فرودگاه پایان بخشید و اجبارا قدمی دیگر به عقب رود .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:39 عصر | نظرات دیگران ()