سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
اگر بندگان هنگامی که نمی دانستند، توقف می کردند و انکار نمی کردند، کافر نمی گشتند [امام صادق علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175427
بازدید امروز :70
بازدید دیروز :62
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز هفتم بهمن ماه

- رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت الله سید محمد باقر حجتی بارفروشی ( 1311 ش )

- الحاق ایران به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو ( 1344 ش )

- رحلت دانشمند فرزانه آیت الله سید عبد العزیز طباطبایی یزدی ( 1374 ش )

- درگذشت نویسنده محقق و مترجم شهیر ایرانی استاد مجتبی مینوی ( 1355 ش )

 

 1- آیت الله سید باقر بار فروشی معروف به حجتی در حدود سال 1248 ش در توابع بابل در استان مازندران در حالی که پدرش قبل از تولد وی از دنیا رفته بود چشم به جهان گشود . وی پس از کسب علوم مقدمات وسطح راهی نجف اشرف گردید و از محفل درس استادان نامداری همچون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، علامه سید محمد کاظم یزدی و ملا عبد الله مازندرانی استفاده برد تا ببه اجتهاد نائل آمد . آیت الله حجتی سپس به زادگاه خود بازگشت و به تالیف تحقیق تدریس و ارشاد مردم و مبارزه علیه انحرافات مذهبی همت گماشت . ایشان از عالمان برجسته مازندران در عصر خود بود و در مسائل اجتماعی و سیاسی زمان خود فعالیت داشت آیت الله حجتی به ویژه در مبارزه با بابی ها و بهایی ها زبانزد مردم بود و به همین دلیل شایع است که در نهایت یک پزشک بهایی با تزریق آمپول ایشان را در 7 بهمن 1311 ش در 63 سالگی از بین برده است . برخی از آثار این عالم بزرگوار عبارتند از تقریرات درس اصول آخوند خراسانیی تقریرات درس فقه علامه یزدی در 2 جلد و حاشیه بر عروةالوثقی .

 

 2- استاد مجتبی مینوی در سال 1282 ش در تهران به دنیا آمد و در کودکی به همراه پدر به سامرا رفت . تحصیلات ابتدایی را در سامرا و سپس در تهران و تحصیلات عالی را در دارالفنون دار المعلمین مرکزی تهران کالج سلطنتی و مدرسه مطالعات آسیایی و آفریقایی لندن گذارند . او در حدود سال 1305 ش در مجلس شورای ملی سمت تندنویسی داشت و از آن پس به ریاست کتابخانه ملی رسید مینوی پس از مدتی راهی پاریس شد و همراه با سید حسن تقی زاده سیاستمدار دوران مشروطه به لندن رفت . او در انگلستان به کار تالیف تدریس و تعلیم پرداخت و به مدت 10 سال برای شبکه بی بی سی گفتار فرهنگی تهیه می کرد . مینوی پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران تدریس می کرد و پس از مدتی بر اثر پافشاری برای عکس برداری از کتابهای کتابخانه های ترکیه به عنوان رایزن فذهنگی ایران در ترکیه منصوب شد . استاد مینوی بیشتر عمر خود را به تحقیق در متون قدیم ادبی و تاریخ زبان فارسی گذراند و در اواخر عمر سرپرستی بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت . از این استاد برجسته زبان و ادب فارسی نزدیک به چهل کتاب از تالیف و ترجمه و تصحیح و حدود یکصد و شصت مقاله ادبی و انتقادی در مجلات ایرانی و خارجی منتشر شده است . پانزده گفتار ، شیر و خورشید ، داستان هزار داستان و شاهنشاهی ساسانیان از جمله تالیفات و ترجمه های استاد مینوی می باشند . استاد مجتبی مینوی در 73 سالگی درگذشت .

 

3- آیت الله سید عبد العزیز طباطبایی یزدی در سال 1308 ش ( 1348 ق ) در نجف اشرف در خاندان علامه محمد کاظم یزدی صاحب کتاب عروة الوثقی به دنیا آمد . در اوان جوانی پدر عالم خود را از دست داد اما به طلب علم روی آورد و نزد اساتید آن شهر به تحصیل دانش پرداخت . از جمله اساتید وی حضرات آیات سید عبدالهادی شیرازی ، سید عبدالاعلی موسوی ، شیخ صدرا بادکوبه ای و سید ابوالقاسم خویی بودند آیت الله طباطبایی همچنین در خدمت شیخ آقا بزرگ تهرانی ، صاحب الذریعه و علامه امینی مولف الغدیر تلمذ کرد و اجازه روایت گرفت . وی در سال 1354 ش نجف را به قصد ایران ترک کرد و در قم به تالیف و تحقیق ادامه داد . ایشان یکی از خبرگان سرشناس شیعه در کتابشناسی ، نسخه شناسی ، تاریخ ، تراجم ، حدیث و رجال بود و در تهیه فهرست های گوناگون برای کتابخانه آستان قدس رضوی ، فهرست نویسی کتابهای خطی کتابخانه امیرالمومنین در نجف و نیز همکاری در تالیف متاب عظیم الذریعه اثر شیخ آقا بزرگ تهرانی همکاری موثری داشت . ایشان در کنار این فعالیت ها خود به ایجاد آثار ارزشمند همت گماشت که اضواء علی الذریعه ، المهدی فی السنه النبویه ، تعلیقات علی طبقات اعلام الشیعه و ده ها اثر دیگر از آن جمله اند . آیت الله طباطبایی پس از 66 سال عمر با برکت در 7 بهمن سال 1374 ش برابر با 7 رمضان 1416 ق به سبب مشکل قلبی و ریوی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه دفن شد .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/11/9:: 10:37 عصر | نظرات دیگران ()