سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
اندیشه آینه‏اى است تابناک ، و پند روزانه ترساننده‏اى از غل و غش پاک ، و تو را در ادب کردن نفس بس که دورى کنى از آنچه نپسندى از دیگر کس . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :174811
بازدید امروز :63
بازدید دیروز :28
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز بیستم دی ماه

 - ارتحال فقیه بزرگوار آیت الله سید محمد هاشم خوانساری چهار سوقی ( 1279 ش )

 - رحلت عالم مجاهد آیت الله سید ابوالحسن انگجی تبریزی مجتهد و فقیه اصولی ( 1317 ش )

 - اعلام ملی شدن جنگلهای ایران ( 1341 ش )

 - صدور اعلامیه حوزه علمیه قم درباره وقایع قیام این شهر ( 1356 ش )

- گسترش اعتراضات مردمی علیه رژیم پهلوی در برخی از شهرهای کشور ( 1356 ش )

 - عملیات توکل در منطقه ماهشهر به طور مشترک ( 1359 ش )

 - ترور نافرجام حجت الاسلام سید محمد خامنه ای نماینده مجلس شورای اسلامی ( 1360 ش )

 

1- میرزا محمد هاشم خوانساری چهار سوقی در حدود سال 1199 ش ( 1235 ق ) در خوانسار و در خانواده ای اهل علم و تقوا و فضیلت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در خوانسار فراگرفت و سپس از محضر پدر نامدارش میرزا زین العابدین خوانساری بهره مند گردید. وی سپس راهی اصفهان شد و از دروس پر فیض حضرات آیات: شهید سید حسن مدرس، سید صدر الدین عاملی و حاجی کرباسی استفاده نمود. وی پس از این سالها از آیت الله مدرس در 26 سالگی اجازه روایت و اجتهاد گرفت سپس راهی عراق شد همچنین کتب ارزشمندی همچون الاستصحاب، منظومه ای در اصول فقه، مبانی الاصول، جواهر العلوم و احکام الایمان دهها اثر دیگر از اوست. میرزا محمد هاشم چهار سوقی سرانجام در 20 دی ماه 1279 ش در 80 سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 

 2- آیت الله سید ابوالحسن انگجی تبریزی در حدود سال 1243 ش ( 1282 ق ) در انگج یکی از محلات تبریز به دنیا آمد. وی ادبیات فارسی و عربی، نجوم، حساب و فقه و اصول را در تبریز خواند و سپس در 22 سالگی برای ادامه تحصیلات عازم نجف اشرف شد. آیت الله انگجی در آنجا از حوزه درس استدلالی فقهی و اصولی آیات عظام شیخ محمد حسن مامقانی، ملا محمد فاضل ایروانی و میرزا حبیب الله رشتی بهره جست و به درجه اجتهاد نائل آمد. ایشان سپس به تبریز بازگشت. وی از همان هنگام که فرمانده قوای رضا خان پهلوی در تبریز شئون اسلامی را زیر پا نهاد با مردم تبریز هم صدا شد و نسبت به آنان اعتراض کرد. همچنین ایشان در جریان کشف حجاب و تغییر لباس، علمیه رضا خان موضع گیری کرد که منجر به دستگیری و تبعید او به سمنان شد. وی پس از بازگشت از تبعید به حوزه درس خود پرداخت و کتابهایی نیز در زمینه فقه و اصول تألیف کرد که برخی از آنها بدین قرارند: رساله سؤال و جواب، حاشیه وسایل شیخ انصاری، حاشیه بر مکاسب و کتاب ارث، این عالم ربانی سرانجام در 20 دی 1317 ش برابر با 18 ذی قعده 1357 ق در 74 سالگی رحلت کرد.

 

3 - در پی قیام خونین 19 دی 1356 قم حوزه علمیه قم در محکومیت این جنایت اعلامیه ای صادر کرد در بخشی از این اعلامیه آمده بود: هیأت حاکمه جبار، برای هدم اسلام و مسلمین و کوبیدن حوزه های علمیه هر روز به نقشی دست می زند و به ایجاد محیط وحشت و خفقان قناعت نکرده و مستقیماً دست به کشتار مردم و طلاب بی پناه حوزه علمیه قم زده است. در بخش دیگری از این اعلامیه خطاب به مردم ایران تأکید شده بود: ملت مسلمان ایران ببیند که دستگاه جبار با این جوانها که عمر خود را وقف اسلام و مسلمین کرده اند و با چشم پوشی از لذایذ دنیا خود را برای فداکاری در راه اسلام آماده کرده اند چه می کند ... عجب اینکه شاه جنایتکار باز هم دم از اسلام می زند. او تصور می کند چون موفق به تثبیت نوکری خود در برابر آمریکا شده است، موفق به هر جنایتی است. ولی باید بداند مقابل قیام و انقلاب ملت شکست خواهد خورد.

 

 4- با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز توطئه های داخلی برای حذف شخصیتهای مؤثر انقلابی از عرصه فعالیت کشور گروهکهای معارض نظام درصدد بودند تا در هر فرصت این شخصیتها را از میان بردارند. سال 1360 از جمله سالهایی است که شخصیتهای بزرگی در آن ترور شده یا به فیض عظمای شهادت نائل آمدند. در یکی از این ترورهای منافقین، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خامنه ای، اخوی مقام معظم رهبری و ریاست وقت جمهوری اسلامی، به عنوان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی قصد عزیمت به مجلس را داشت که مورد حمله تروریستی منافقین کوردل قرار گرفت. در این حادثه وی در اثر تیراندازی مهاجمان از ناحیه دست جراحاتی برداشت اما دو محافظ ایشان به شهادت رسیدند. به دنبال شهادت دو پاسدار همراه، وی از اتومبیل پیاده شد و به سوی مهاجمین آتش گشود که تروریستها با اتومبیلی که از قبل تهیه کرده بودند متواری شدند. در پی این سوء قصد حجت الاسلام خامنه ای در بیمارستان بستری شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/20:: 1:7 صبح | نظرات دیگران ()