سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
کسی که اندیشه اش را به کار اندازد، به پاسخ خود می رسد . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175327
بازدید امروز :32
بازدید دیروز :39
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز نوزدهم دی ماه

 

- رحلت حکیم برجسته استاد سید کاظم لواسانی ( 1353 ش )

- قیام خونین مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله ساواک علیه امام خمینی (ره) ( 1356 ش )

- عملیات کوچک ضربت ذوالفقار در میمک به طور مشترک ( 1359 ش )

- آغاز عملیات بزرگ کربلای 5 در شلمچه و شرق بصره ( 1365 ش )

- آغاز هفته اهدای کتاب

1- حجت الاسلام و المسلمین استاد سید کاظم حسینی لواسانی معروف به عصار، دانشمند و حکیم برجسته مسلمان در حدود سال 1263 ش ( 1302 ق ) در خاندانی فرهیخته در کاظمین به دنیا آمد. در حالی که یک سال داشت پدرش او را به تهران آورد هوشی سرشار و استعدادی خدادادی بود به طوری که در سه سالگی به قرائت قرآن و فراگیری ادبیات فارسی و تعلیم خط پرداخت و در 5 سالگی تمام قرآن را از حفظ نمود. استاد عصار سپس راهی اصفهان شد و در آنجا به تحصیل فلسفه مشغول شد. وی پس از مدتی به تهران بازگشت و نزد استادان این شهر فلسفه، عرفان و فقه آموخت و به مدارج والای علمی دست یافت. استاد سید کهظم لواسانی در سال 1290 ش به عتبات رفت و پس از بهره گیری از عالمان آن دیار همچون شیخ الشریعه اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی و میرزا محمد تقی شیرازی موفق به اخذ اجتهاد گردید. ایشان پس از اقامت ده ساله در عراق مجدداً به تهران مراجعت نمود و در مدرسه سپهسالار به تدریس فلسفه مشغول شد. وی همچنین مدتی در اروپا به سر برد و به زبان فرانسه تسلط پیدا کرد. از این عالم و مدرس بزرگوار آثاری بر جای مانده که تفسیر سوره حمد و کتاب علم الحدیث از آن جمله اند. استاد سید کاظم عصار سرانجام در نوزدهم دی ماه 1353 ش برابر با 26 ذی حجه 1394 ق در 90 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد.

 

2- نخستین تظاهرات گسترده و شکوهمند مردم مسلمان ایران بر ضد رژیم پهلوی پس از قیام 15 خرداد 42 در 19 دی ماه 1357 ش در شهر مقدس قم برگزار شد و بدین گونه پس از 14 سال، مردم انقلابی ایران بار دیگر با روحیه ای انقلابی و عزمی استوار فریاد درود بر خمینی سر دادند. واقعه 19 دی 1356 سر آغاز مرحله نوین انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) علیه نظام استبدادی و استکباری پهلوی بود. این تظاهرات بدین علت روی داد که رژیم منفور شاه در 17 دی ماه ( سالروز کشف حجاب ) با درج مقاله ای در روزنامه اطلاعات امام خمینی را که در آن زمان در نجف اشرف در حال تبعید بودند مورد توهین قرار داد و همین امر موجب اظهار نگرانی و اعتراض دسته جمعی فضلا و طلاب حوزه علمیه قم گردید. آنان با تعطیل نمودن درسها به منازل مراجع تقلید و مجتهدان نامدار رفته و با آنها اعلام همدردی نمودند. روز بعد بازار قم نیز تعطیل شد و افراد کثیری از دانش آموزان، دانشجویان و بازاریان و متدینان شهر با روحانیت همراه شده و به حرکت اعتراضی خویش ادامه دادند. ایادی رژیم که تحمل اعتراضات مردمی را نداشتند، صدای آنان را با گلوله پاسخ گفتند. در نتیجه از سوی مزدوران رژیم پهلوی تیراندازی به مردم از چهار راه فاطمی ( شهدای کنونی ) آغاز گشته و تعداد زیادی شهید و زخمی شدند.

 

3- عملیات بزرگ کربلای 5 با رمز یا زهرا (س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منططقه ای به وسعت 150 کیلومتر مربع با هدف آزاد سازی شلمچه، جزایر و مناطق شرق بصره، انهدام ماشین جنگی عراق، پاسخ دندان شکن به شرارتهای دشمن در بمباران مناطق مسکونی در سه مرحله از نوزدهم دی ماه سال 1365 با 22 لشکر از سه قرارگاه آغاز شد و تا 8 اسفند آن سال به مدت 50 روز به طول انجامید. عملیات کربلای 5 در شرایطی انجام گرفت که رژیم صدام قصد داشت با تبلیغات گسترده در میان حامیانش نسبت به قدرت مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق آسای رزمندگان اسلام، امیدی کاذب ایجاد کند. در این عملیات قوی ترین پدافند دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود تا عمق 9 کیلومتری خاک عراق در هم شکسته شد و دشمن برای مقابله با تهاجم برق آسای رزمندگان اسلام، 140 تیپ را به این منطقه اعزام کرده بود که از این میان 81 تیپ و گردان به طور کامل و 34 تیپ دیگر به میزان 50 درصد آسیب دیدند. در این عملیات ده درصد از نیروهای هوایی عراق منهدم و سنگین ترین تلفات انسانی به ارتش دشمن وارد گردید. نتایج عملیات بزرگ کربلای 5، تلفات نیروی انسانی دشمن 2700 اسیر و چهل هزار نفر کشته و زخمی بود. سایر نتایج: به تصرف در آمدن 150 کیلومتر مربع از جمله پاسگاههای بوبیان، شلمچه، کوت سواری و خین و همچنین جزایر بوارین و ام الطویل، کانال پرورش ماهی و چندین روستا استقرار نیروهای اسلام در 10 کیلومتری بصره، تجهیزات و امکانات تانک و نفربر 700 دستگاه انهدامی 220 دستگاه اغتنامی، هواپیما 80 فروند انهدامی، توپ صحرایی، 250 قبضه انهدامی، 85 قبضه اغتنامی و 400 دستگاه سایر ادوات جنگی، انهدامی خودرو 1500 دستگاه انهدامی، 500 دستگاه اغتنامی، وسایل مهندسی 100 دستگاه اغتنامی، توپ ضد هوایی، 120 قبضه انهدامی 100 قبضه اغتنامی.

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/19:: 12:35 صبح | نظرات دیگران ()