سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
خود را از اندیشه ای که مایه فزونی حکمتت گردد و عبرتی که مایه حفظ تو شود، تهی مدار . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :175203
بازدید امروز :14
بازدید دیروز :44
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام16/10

مناسبتهای روز شانزدهم دی ماه

 

- درگذشت نیما یوشیج شاعر و نویسنده معاصر ( 1338 ش )                           

 - سقوط دولت نظامی غلامرضا ازهاری و آغاز به کار دولت شاپور بختیار ( 1357 ش )

 - پیام حضرت امام به مناسبت روی کار آمدن بختیار ( 1357 ش )                      

 - حماسه خونین شهدای هویزه و شهادت دلاور مردان اسلام و فرمانده آنان شهید علم الهدی ( 1359 ش )                                                                       

 - صدور بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد در محکومیت کاربرد سلاحهای شیمیایی توسط عراق ( 1365 ش )                                                                       

 - روز شهدای دانشجو ( یادواره حماسه دانشجویان شهید هویزه )                       

                                                        

 

1 – علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج در سال 1276 ش در روستای یوش در استان مازندران به دنیا آمد. او در مدرسه چندان موفق نبود و به تحصیلات آکادمیک اهمیت نمی داد. انقلابهای اجتماعی سالهای 1300 و 1301 نیما را به کناره گیری از مردم و زندگی در میان جنگلها و دامان طبیعت و هوای آزاد کشاند و در آنجا اشعار بیشتری سرود. نیما از سال 1311 ساکن تهران شد و تا آخر عمر در آنجا ماند. نیما با حرکتی که در طول زندگی خود داشت نشان داد که از شعر و هنر ادراکی عمیق و تازه دارد و شایستگی این را داراست که در عرصه سرشار و پر از ادب فارسی بنیانگذار شیوه ای نوین باشد؛ بنابراین نیما شعری را وارد ادب فارسی نمود که در عین دارا نبودن قافیه و ردیف دارای وزن و هجا بود. این سبک شعر به شعر نو و شعر نیمایی مشهور است و افراد فراوانی به پیروی از سبک او هنر آزمایی کردند. شعر آزاد نیمایی تفاوتهای آشکاری با شعر سنتی داشته، از لحاظ عاطفی بیشتر جنبه اجتماعی و انسانی دارد او از لحاظ زبان هر کلمه ای را در شعر نو به کار می برد با این شرط که با کلمات همجوار بیگانه و ناساز نباشد. به نظر او وزن باید تابع احساسات و عواتب شاعر باشد. نیما یوشیج را به حق پدر شعر نو فارسی می نامند. از نیما به غیر از مجموعه اشعار آثار دیگری به چاپ رسیده است از جمله داستانها، اشعار، آثار تحقیقی، یادداشت و نامه ها او سرانجام در 16 دی ماه 1338 ش در 70 سالگی در تهران بدرود حیات گفت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. 34 سال بعد در دی ماه 1372 به همت مردم نور و یوش پیکر نیما را از امامزاده عبدالله تهران به زادگاهش یوش منتقل کرده و در آنجا مدفن گردید.                                                            

 

2- پس از آنکه شاهپور بختیار به عنوان نخست وزیر معرفی شد وی در 16 دی ماه 1357 با معرفی اعضای کابینه خود قدرت را به طور رسمی به دست گرفت کابینه بختیار در حالی روی کار آمد که نهضت اسلامی سراسر کشور را در بر گرفت. بختیار به عنوان آخرین نخست وزیر دوره پهلوی سعی کرد با اهدای امتیازات گوناگون به مردم سیل اعتراضات را کاهش دهد. وی پس از معرفی وزیران خود رئوس برنامه های دولت را به اطلاع نمایندگان مجلس و مردم رساند که اهم آنها عبارتند از انحلال ساواک محاکمه سریع غارتگران رسیدگی به کارهای خلاف گذشته آزادی کلی زندانیان سیاسی لغو تدریج حکومت نظامی ایجاد نزدیکی بین دولت و حوزه های علمیه و بالاخره ایجاد امنیت در پناه قانون ولی تمام تلاش او با شکست مواجه گشت و سرانجام پس از 5 هفته پر ماجرا سقوط کرد با سرنگونی دولت بختیار عمر رژیم پهلوی و دوران 2500 ساله ستم شاهی پایان یافت و حکومت الله در کشور حاکم گردید.                                                                                      

 

3- حضرت امام خمینی ره پس از از روی کار آمدن دولت بختیار طی پیامی به ملت ایران فرمودند: من به عموم ملت دلیر ایران اعلام می کنم که رژیم سلطنتی غیر قانونی و مجلسین، غیر ملی و غیر قانونی و حکومت غاصب غیر قانونی و یاغی است. اینک چند مطلب را لازم می دانم تذکر دهم: کارمندان وزارتخانه ها، وزرای فاسد غیر قانونی را نپذیرند و از آنان اطاعات نکنند و در صورت قدرت، به وزارتخانه ها راه ندهند. ملت از دادن مالیات مطلقاً و از دادن پول آب و برق و تلفن خودداری کنند و از آن چه اعانت به دولت است احتراز کنند در اجرای دستور رهبری نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بعضی از وزارتخانه ها وزرای جدید را به وزارتخانه راه ندادند و تظاهرات نیز ادامه یافت.                

 

4- در آذر 1359 ش پس از شکست بیش از دو گردان از نیروهای عراقی در جنوب سوسنگرد به وسیله سربازان اسلام یک گروهان از برادران سپاه اهواز جهت محافظت از هویزه به آن شهر اعزام شدند. در آن حال بنی صدر دستور تخلیه هویزه از نیروهای سپاهی را صادر و محافظت و پیگیری محمد حسین علم الهدی فرمانده گروهان سپاه هویزه این دستور لغو گردید. سرانجام هفته بعد قرار عملیات مشترک ارتش و سپاه گذاشته شد که با پیشرویهایی همراه بود. اما به دلیل نرسیدن مهمات و پاتک دشمن نیروهای خودی مجبور به عقب نشینی شدند. در این میان بیش از یک صد تن از برادران پاسدار، جهاد سازندگی و دانشجویان پیرو خط امام از جمله سید محمد حسین علم الهدی تا آخرین قطره خون به دفاع از ایران اسلامی پرداخته و به دیدار پروردگار خود نائل آمدند. این رشادتها بود که حماسه هویزه را آفرید. به مناسبت حماسه غرور آفرین رزمندگان اسلام در حراست از این شهر و به دلیل حضور دانشجویان رزمنده در این نبرد این روز با عنوان روز شهدای دانشجو نامگذاری شده است.                                                                            



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/17:: 2:44 عصر | نظرات دیگران ()